BUNGALOW PARATIISISAARELLA

- Koh Mook, Thaimaa -

Talven Thaimaan matkalla vietin elämäni ensimmäistä kertaa yön bungalowssa. Saarikohteeksi valitsin pienen Koh Mookin saaren, jossa kiehtoi paitsi kaunis luonto myös paikallisten elämä. Saarella ei ole lainkaan autoja ja rantaelämän lisäksi siellä pääsee kohtaamaan paikalliset, jotka asuvat saaren keskiosissa. Mantereella sijaitseva hotellimme järjesti meille yksityiskyydin pitkähäntäveneellä saarelle. Lyhyen venematkan jälkeen palmurivistö siintikin pian jo horisontissa. Veneestä hyppäsimme suoraan majapaikkamme Sivalai Beach Resortin rannalle.

Paikka oli aivan ihana! Meillä oli oma bungalow, josta näkyi merelle ja rannalle. Meidät kuljetettiin hauskalla golf-autolla ensin respaan ja sitten omaan bungalowhun. Bungalow oli iso ja siinä oli hyvä suihku ja vessa. Isot lasiovet kolmeen eri suuntaan, jotka sai peitettyä verhoilla. Ranta oli upea, todella vaaleaa hienoa hiekkaa ja turkoosi meri. Täällä ei tarvinnut kenkiä, koska polutkin olivat pehmeää hiekkaa.

Lähdimme iltapäivällä kävelemään saaren läpi toisen rannan lähellä olevaan paikallisen perheen pyörittämään ravintolaan. Matkalla näimme paikallista asutusta, mopokuskeja, taksiaseman, mikä selvisi pahvikyltistä, jossa luki "Taxi". Sää muuttui nopeasti aurinkoisesta kovaan sateeseen. Melko pian onneksi löysimme ravintolan ja pääsimme taas nauttimaan ihanaa tulista thai-ruokaa. Paluumatka resortille olikin mielenkiintoinen, sillä sade ei ruokailun aikana lakannut ja oli jo pilkkopimeää. Autoja saarella ei tosiaan ollut, joten ainut nopeampi kulkupeli oli tuk-tukit. Ahkerat tuk-tuk-kuskit uhmasivat sadetta ja kuskasivat turisteja takaisin majapaikkoihinsa. Niinpä mekin saimme ikimuistoisen kyydin rankkasateessa tuk-tukin kyydissä, jossa ei ollut mitään katosta. Paikallisia hieman huvitti kun palasimme litimärkinä ja mutaisina takaisin resortille :) Yöllä rannalla oli hieno näky: sadat ravut olivat valloittaneet koko rannan. Niitä oli hauska seurata taskulampun valossa.

Seuraavana päivänä lähdimme omalla pitkähäntäveneellä snorklaamaan merelle ja kuuluisaan Emerald Caveen eli kallion sisällä olevaan luolaan. Uimme ensin pimeän luolan läpi oppaamme taskulampun valon perässä. Matka oli jännä, mutta onneksi aika lyhyt. Eniten minua taisi kuitenkin huolestuttaa kamerani puolesta, jota opas kuljetti vedenpitävässä pussissa pelastusliivien päällä :) Valoisa hienohiekkainen luola löytyi uintimatkan jälkeen. Auringonvalo tuli kauniisti yläpuolella olevasta isosta aukosta. Ystävällinen venekuskimme kuljetti meidät snorklauksen jälkeen vielä koko saaren ympäri ja näimme mm. apinoita. Palasimme tämän jälkeen takaisin mantereelle varsinaiseen hotelliimme. Koh Mookilla olisin viihtynyt vielä pidempäänkin ja voinkin suositella sitä kaikille, jotka kaipaavat lomaltaan auringonottoa ja hieman aktiviteettiakin sekä paikallisten elämää. Majoittuminen bungalowssa oli ikimuistoista! Kannattaa yhdistää tällainen kokemus vaikka osaksi matkaa. Muun ajan lomastamme vietimme mantereella hotellissa.

Sivalai Beach Resort löytyy täältä.